Företags interna kommunikation : kommunikationens samspel och betydelse för ledarskapet och kulturen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

Sammanfattning: Människor rör sig runt i en större omfattning jämfört med förr i tiden. Detta har medfört ett ökat intresse bland forskare att studera just kommunikation och organisationskultur inom organisationer och företag. Oavsett vilken bransch och marknad en organisation verkar inom har dessa ämnen blivit aktuella att studera och reflektera kring hur organisationens helhet (strukturen, anställdas gemenskap, ledarskapet etc.) faktiskt fungerar. Våra forskningsfrågor är: Hur kan kommunikationen påverka organisationens kultur; mellan ledaren och anställda samt anställda sinsemellan? Hur kan ledarskapets kommunikation påverka organisationskulturen på företaget? Vårt syfte med detta arbete är att undersöka olika organisationers interna kommunikation, hur denna kan påverka organisationskulturen samt ledarskapet och hur de samspelar med varandra. Det kan bidra till mer kunskap till de organisationer som känner att den interna kommunikationen brister i organisationsledet. Rapporten kan även bidra till att organisationer blir medvetna om ämnesområdet. Detta arbete går ut på att få en djupare förståelse för det valda ämnet, vilket innebär att det är en studie som har en kvalitativ karaktär som vi studerat utifrån ett hermeneutiskt synsätt. Vi har därmed ställt helheten i relation till rapportens olika delar för att få en djup och bred förståelse kring de utvalda ämnesområdena. För att få svar på våra forskningsfrågor har vi i vår studie använt oss av både sekundära och primära datakällor. Vi har valt att även använda oss av intervjuer, specifikt semistrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat respondenter som har ett ansvarsområde (ledar-/chefsroll) inom liknande branscher och storlek (storlek beräknat på antal heltidsanställda) och anställda som inte har ansvarsområden. Intern kommunikation är mest optimal när samtliga anställda, både med och utan ansvarsområde, i en organisation känner till kommunikationskanalerna, kulturen samt de visioner och mål som råder. Ett väl sammansvetsat samspel av alla dessa aspekter bidrar till en stark, konkurrenskraftig och framgångsrik organisation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)