Festmetoden - att formulera budskap kring alkohol

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Författare: Isabelle Jönsson, Vlad Tanase Titel: Festmetoden - Att formulera budskap kring alkohol. Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap, C-uppsat's Handledare: Ingrid Höjerback Examinator: Helena Sandberg År: VT 2007 Sammanfattning: Problem och syfte: I dagen's samhälle har hälsokommunikation kommit att bli ett stort ämne där man försöker få människor att ändra sina levnadsvanor inom olika områden så som bra kosthållning, träning och hälsa, rökning samt alkohol och droger. Vad gällande alkohol talar man om att dricka på ett "måttligt sätt" som kan innebära mycket olika saker för olika individer. Att förändra beteenden är alltid en komplicerad proces's, inte minst då det gäller hälsobeteende. Alkoholkommittén's kampanj Festmetoden lanserade's 2005 och har verkat som en beteendeförändringskampanj kring alkoholvanor för målgruppen unga vuxna mellan 18-25 år. Festmetoden är en ytterst intressant kampanj då det är en mycket omfattande och ambitiö's informationsinsat's gällande del's mål och budskap men även medieval. Den är unik på det sätt att den är bra på att utnyttja de interaktiva medierna's möjligheter. Det är dock själva budskapsformuleringen vi finner extra intressant. Den grundar sig i just en festmetod som sammanfattande menar att det finn's ett "rätt sätt" att festa på. Hur verkar då denna metod gällande beteendeförändring kring alkoholkonsumtion? Kan man förändra individer's beteenden i en så komplicerad fråga som alkohol? Kraven på effektiva budskapsformuleringar är stora och vi frågar os's framför allt hur festmetoden har utformat sådana samt med vilka strategier. Teori: Vi använder os's av teori med omedelbar relevan's för budskapsformulering inom hälsokommunikation. Många hälsokommunikationsteorier grundar sig på klassisk kommunikationsteori. Vi berör även beteendeförändringsteorier, forskning kring interaktiva medier samt övertalningsforskning. Metod: Vi har gjort en retorisk textanaly's för att studera Festmetoden's budskapsformuleringar och strategier för att övertyga mottagarna till ett förändrat beteende kring alkoholkonsumtion. I anslutning till denna retoriska analy's jämför, analyserar och relaterar vi Festmetoden's texter till relevanta kommunikationsteorier om hur man bör utforma ett hälsobudskap. Slutsatser: Vi ser att festmetoden använder sig av en mängd olika typer av budskap. Argumentationen är ofta mycket mångsidig och använder sig av olika retoriska grepp. En viktig strategi i kampanjen är att skapa förtroende för sändaren genom att bygga etho's på olika sätt. Ett sätt att göra detta på är att skapa en vi-känsla med publiken och tala med dem på dera's eget språk. Kampanjen vill även skapa uppmärksamhet, öka kunskaper och skapa handlingsutlösande beslut, genom att visa hur mottagaren ska göra för att ändra sitt beteende. Vi ser budskap som överensstämmer med alla dessa mål. Ett mycket karakteristiskt drag i Festmetoden är att många argument hämta's från en den sociala sfären. Detta gäller inte minst de smarta och implicita fear appeal- budskap man använder sig av, som ofta spelar på sociala rädslor snarare än medicinska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)