En strategisk allians? En studie av samarbetet mellan IMG, Celebrity Endorsement och dess klientföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: En enskild persons eller ett lags prestationer inom idrotten har alltid fascinerat mänskligheten. Det har genom tiderna alltid funnits individer som har urskiljt sig från mängden genom sin personlighet och förmåga att bättre utöva en idrott. Dessa individer blir ofta populära och en förebild för många. Det kommer hela tiden fram nya aktörer som lyfter idrotten till nya nivåer men samtidigt blir konkurrensen allt hårdare. Idag räcker det inte alltid med att enbart vara en talang. Det är mycket som har förändrats de senaste decennierna. Tidigare var det enklare att urskilja sig från mängden. Det ställdes då inte samma krav från omgivningen och man kunde i en lugnare takt utvecklas. Idag ställs en enorm press på dem som försöker nå toppen och det är endast ett fåtal som når dit. För att lyckas krävs mycket mer än bara en stark vilja, det blir även allt viktigare att vara omgiven av rätt personer. Det är här International Management Group (IMG) och andra företag med sportanknytning kommer in i bilden. IMG arbetar som ett mellanled och även som en förlängning i klientens verksamhet. Agenterna har olika arbetsuppgifter och ansvar inför klienterna, men generellt sett är deras huvuduppgift att underlätta för idrottsutövarna så att de kan koncentrera och fokusera sig till fullo på sin idrott. De ska inte behöva lägga ner tid på saker som stör deras koncentration och försämrar deras möjligheter att utvecklas på bästa sätt. De hjälper till med kontrakt, löner, flygresor, hotell samt finansiell och juridisk hjälp m.m. Dessa agentföretag blir allt viktigare för sina klienter och de hjälper dem att växa. Ju större och mer känt ett agentföretag är desto mer växer även deras status och får därmed fler intressenter och klienter. Det skapas nu ett samarbete dessa tre emellan, det är agentföretaget, dess klient och ett företag. Det är just det här utbytet mellan dessa intressenter som från en början har fångat vårat intresse. Eftersom alla i gruppen har ett stort sportintresse ville vi gärna skriva något under detta ämne. Efter att ha valt strategiska allianser som uppsatsämne insåg vi möjligheten att skriva om samarbetet mellan ett agentföretag och dess klienter och även andra intressenter som avspeglar detta samarbete. Man skulle kunna betrakta det som ett slutet utbyte som möjligtvis kunde ses som en strategisk allians. Kanske inte helt definierat från böckerna men inte heller på många ställen långt ifrån. Förutom gruppens stora intresse för idrott, marknadsföring och strategiska allianser så lockade ämnet även oss av andra orsaker. Agentverksamhetens betydelse är uppenbarligen under tillväxt samt att förhållandet mellan dess utvalda intressenter inte föreföll vara speciellt välutforskat. Som fallföretag för att utreda ämnet valdes IMG, världens största agentföretag. En hel del tid har ägnats åt s.k. celebrity endorsers d.v.s. då man förknippar kändisar med produkter och inte bara se på idrottsstjärnor som även de många gånger faller under namnet celebrity endorsers. Agentverksamheten används dock som en grund men vi ville här också komma in på hur fallföretaget IMG arbetade med sina klienter och då relationen till ett företag som vill vara med i detta utbyte för att stärka sitt varumärke, samtidigt som IMG och dess klienter även drog nytta av denna kontakt. Ett mer och mer vanligt sätt att förstärka och höja värdet på ett varumärke är att använda sig av en s.k. celebrity endorser. Detta gör man genom att sammanbinda en s.k. kändis med ett varumärke typ Tiger Woods-Nike. En kändis i detta sammanhang kan vara, en sportstjärna, skådespelare, påhittad figur, symbol eller kända personer inom näringslivet d.v.s. alla som kan höja kundvärdet på en produkt genom kundens positiva känslor för dem. Man vill alltså att folk skall förknippa kändisen med varumärket och på detta sätt få ett positivt kundvärde. Eftersom företag använder sig av kända personer för att stärka sitt varumärke har vi beaktat varumärkesidentitet, varumärkesima

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)