Ett hårdare klimat - även för köpcentrum : En kvantitativ studie om hur upplevelser i ett köpcentrum kan användas i kombination med sinnesmarknadsföring för att ge konsumenter en positiv upplevelse
Sammanfattning: Bakgrunden till studien baserar sig på att det idag har utvecklats ett hårdare klimat för köpcentrum, då konsumenterna hittar nya vägar att genomföra sina inköp som exempelvis genom e-handel. Köpcentrum tenderar till att vara lika varandra och färre konsumenter går dit för att njuta av sin shoppingupplevelse, vilket resulterar i att köpcentrum måste differentiera sig från konkurrenterna. Upplevelsen i köpcentrum spelar därför en allt mer betydande roll. Problemformulering, vilka parametrar tycker konsumenterna är viktigast för upplevelsen i ett köpcentrum och vilka sinnen kopplas samman med dessa parametrar? Syftet med studien är att identifiera vilka upplevelsesparametrar i ett köpcentrum som i kombination med sinnesmarknadsföring kan ge konsumenterna en positiv upplevelse. Metoden har en kvantitativ forskningsansats med ett objektivistiskt och deduktivistiskt synsätt. Författarna har positivism som kunskapsteoretisk uppfattning. Urvalet för studien var personer i Sverige som någon gång besökt ett köpcentrum och en enkätundersökning utfördes med 120 respondenter. Slutsatsen presenteras i listan nedan, vilken representerar konsumenternas rangordning av upplevelseparametrar i ett köpcentrum. Siffran ett står för den viktigaste parametern för en positiv upplevelse enligt konsumenterna och siffran sex den minst viktiga. Listan visar även vilka två sinnen som konsumenterna starkast valde att kombinera med varje upplevelseparameter. Av det empiriska material som samlades in drogs slutsatsen att köpcentrum bör lägga mest vikt vid de viktigaste parametrarna, men att alla spelar roll för helheten. Service - Syn och hörsel Layout - Syn och hörsel Design - Syn och känsel Mat - Lukt och smak Musik/Underhållning - Syn och hörsel Utställningar - Syn och hörsel
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)