Vad förväntar de sig? En studie om 43 grundskollärares förväntningar på specialpedagogen

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Det övergripande syftet är att undersöka vad lärare förväntar sig att specialpedagogen ska arbeta med och hur dessa förväntningar ställer sig i relation till de kompetenser som specialpedagogen har enligt examensförordningen. Teori: Det är en statistisk studie som bygger på en enkät med fasta svarsalternativ och en öppen fråga. Studien är en tolkande forskning där intresse finns att hitta mönster i pedagogernas förväntningar och sedan ställa dem i relation till specialpedagogens gällande examensförordning, specialpedagogikens och specialundervisningens historia och specialpedagogiska perspektiv. Den har därför en delvis hermeneutisk karaktär. Metod: Som datainsamlingsmetod har enkäter använts. Enkäterna lämnades ut till fem grundskolor, 54 enkäter lämnades ut och 43 enkäter kom in. Därefter sammanställdes resultatet av enkäterna, både för totalt antal svarande men det gjordes också varsin sammanställning av lågstadiets, mellanstadiets och högstadiets lärares svar för att se om det fanns mönster och tendenser i hur lärarna på de olika stadierna svarade. Resultat: Resultatet visar att lärarna har höga förväntningar på specialpedagogen och att de tycker att de flesta påståenden i enkäten som berör specialpedagogens kompetens och arbetsuppgifter är mycket viktiga eller ganska viktiga. I ett påstående bryts dock den tendensen och det är påståendet att specialpedagogen ska leda och utveckla det pedagogiska arbetet på skolan och ha förmåga att leda det pedagogiska arbetet på skolan med målet att möta behoven hos alla elever. Lärarna tycker att de viktigaste arbetsuppgifterna är de där specialpedagogen arbetar direkt med elever. Den allra viktigaste arbetsuppgiften tycker lärarna att individuell inriktad specialundervisning är. Lärarna förväntar sig även att specialpedagogen till största del ska analysera svårigheter på individnivå. I liten utsträckning efterfrågar lärarna, när de måste välja de tre viktigaste arbetsuppgifterna för en specialpedagog, att lärarna ska arbeta på grupp- och organisationsnivå. Minst efterfrågar de skolutveckling och stöd av specialpedagog inne i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)