Näringslivets syn på CSR : en kritisk diskursanalys av Svenskt Näringslivs syn på CSR
Sammanfattning: Debatten kring CSR är idag splittrad. De berörda aktörerna inom CSR har olika uppfattning om vad begreppet innebär och vilket ansvar företag har för mänskliga rättigheter. Flera svenska företag har uppmärksammats för att ha varit med i människorättskränkningar genom produktionernas olika led. Svenskt Näringsliv utgör en intressant aktör för ämnet eftersom de representerar 60 000 företag i Sverige. Uppsatsens syfte är att undersöka svenskt Näringslivs attityder gentemot CSR samt diskutera vilka syften som ligger bakom dessa attityder. Syftet kommer leda till ett resultat som visar Svenskt Näringslivs syn på CSR. Primärmaterialet utgörs av Svenskt Näringslivs rapport Företagets roll i samhället och dokumentet Kort om vår syn på CSR. Metoden som används i uppsatsen är Norman Faircloughs kritiska diskursanalys. Text, diskursiv praktik och social praktik är de tre dimensionerna som utgör den kritiska diskursanalysen. Archie B. Carrolls pyramid om CSR och moraliskt ledarskap utgör uppsatsens teori. Uppsatsens resultat visar på negativa attityder och motsättningar till att företag har något ansvar. Bakomliggande syften till dessa attityder och motsättningar visar sig i diskussion och resultat grunda sig i vinstintresse samt att utkomsten ska gynna organisationen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)