Konflikthantering inom HVB-hem : -ett handledarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: De senaste 25 åren har antalet migranter fördubblats vilket medför bildandet av mångkulturella samhällen, där den tvärkulturella kommunikationen blir en viktig aspekt i förebyggandet av konflikter. Detta examensarbete kartlägger hur HVB-hem hanterar konflikter när den tvärkulturella kommunikationen brister mellan handledare och ensamkommande flyktingbarn. Vidare syfte är att undersöka vilka konfliktfaktorer som finns och hur konflikter hanteras inom HVB-hem. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod och bygger på tio stycken semistrukturerade intervjuer som analyserats genom en tematisk analys. Resultatet visar att det inte finns några etablerade konflikthanteringsstrategier som handledarna använder sig av i konfliktsituationer. De strategier som tillämpas var alternativa metoder som växt fram under arbetsgången i interaktionen med ungdomarna. Konflikter uppkommer oftast i vardagssysslor på grund av språkliga och kulturella missförstånd där intrapersonella och interpersonella konflikter är vanliga. För att motverka den rådande verksamhetsdissonansen, bör HVBhemmet implementera interna utbildningar inom ämnesområdet samt erbjudas stöd från andra instanser. Med tydliga ramverk och transparent samverkan kan man skapa en tryggare och effektivare hantering av flyktingbarnens integration.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)