Skolungdomars upplevelse av stress

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Introduktion: Den psykiska ohälsan med stressrelaterade problem bland svenska skolungdomar har stadigt ökat de senaste åren. Flickorna är överrepresenterade. Skolan ses som den primära orsaken till stress där betygssystem, läxor och skolmiljö bidrar. Forskning där ungdomar själva berättar sin upplevelse av stress är bristfällig och behöver uppmärksammas. Syfte: Syftet är att undersöka skolungdomars upplevelser av stress. Metod: Sex 15-åriga skolungdomar, intervjuades och texten transkriberades för att därefter analyseras enligt kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Dataanalysen resulterade i fem kategorier. Den första kategorin var ”Att känna symtom på stress” där ungdomarna beskriver hur stress känns i kroppen. ”Att inte hinna med” blev en kategori då tidsbrist ofta associerades till stress. ”Att vara i skolmiljön” beskriver hur ungdomarna upplever skolarbetet, förändringar i skolan och önskat vuxenstöd i skolan. ”Att få stöd av skolsköterskan” handlar om ungdomarnas önskade stöd av henne samt de som redan hade en kontakt. Några förstod inte till vilken hjälp skolsköterskan kunde vara i samband med stress. ”Att bemästra stress” blev en kategori som handlar om skolungdomarnas metoder att bemästra stress. Diskussion: Skolan var den primära orsaken till skolungdomarnas upplevda stress. Ungdomarna förknippar stress med tidsbrist när det gäller att få in skolarbeten i tid och att tvingas prioritera mellan skolarbetet och fritid. Även skolmiljön var en stressfaktor då miljön upplevdes störande. Skolsköterskan har en viktig roll och bör ha ökad tillgänglighet i skolan då tidigare forskning framhåller vikten av stöd framför allt till tonårsflickor. De strategier ungdomarna använde sig av för att bemästra stress var olika fritidsaktiviteter eller att ta sig an problemet. Vuxenstöd var också en viktig strategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)