Big data : En studie om dess affärsnytta samt dess utmaningar och möjligheter, med fokus på detaljhandeln
Sammanfattning: Idag skapas och lagras enorma mängder data, samtidigt som endast en liten del av datan analyseras och används. Big data är ett begrepp som cirkulerat i flera år, men på senare år har det fått allt större innebörd. Allt fler företag börjar få upp ögonen för big data, samtidigt som få verkligen vet hur det ska användas. Vissa frågar sig till och med: finns det någon affärsnytta? Med fokus på detaljhandelsbranschen undersöker vi huruvida det finns en affärsnytta med big data, och framförallt vilka utmaningar och möjligheter som finns kopplade till det. Begrepp som business intelligence och analytics diskuteras i sambandet. I denna kvalitativa studie har tre experter från olika företag; IBM, Knowit och Exor, intervjuats. Resultatet från intervjuerna har kopplats till den teori som tagits fram ur litteratur kring ämnet, och jämförts i analysen. Samtliga identifierade utmaningar och möjligheter har listats, och bland slutsatser ses att de etiska och mänskliga faktorerna har stor betydelse, och att affärsnyttan kan vara beroende av ett företags storlek och marknad. Uppsatsen är skriven på svenska.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)