På bloggen är man fri - en jämförande analys av gymnasisters skrivande på egna bloggar och i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Josefin Antonsson Hanning; [2011-06-22]

Nyckelord: bloggar; bloggspråk; skoltexter;

Sammanfattning: Den här uppsatsen har till syfte att undersöka skillnader i några gymnasisters attityder till skrivande i skolan jämfört med skrivande på egna bloggar. Undersökningen bygger på en textanalys av material från bloggar och essäer skrivna 2011 av fyra flickor som går tredje året på gymnasiet. I materialet ingår även intervjuer med de fyra gymnasisterna. Vid textanalysen används Melin och Langes (2000) modell för textanalys med P-matris och Textkompass. Textkompassen används för att beskriva skillnader mellan gymnasisternas blogg- och skoltexter och byggs upp av de fyra polerna: detaljerad – allmän, formell – informell, informationstunn – informationspackad och saklig – emotiv. I min undersökning har jag dock gjort en modifiering av textkompassen där polen detaljerad – allmän har bytts ut mot den nya polen konventionellt – okonventionellt språkbruk. Modifieringen gjordes eftersom det inte fanns några större skillnader mellan blogg- och skoltexterna vad gällde polen detaljerad – allmän men desto fler vad gällde konventionellt – okonventionellt språkbruk. I både textanalys och intervjuer framgår att det finns stora skillnader i hur gymnasisterna skriver på bloggen jämfört med i skolan. På bloggen råder stor frihet i hur hög grad gymnasisterna väljer att följa skrivregler, i ordval och i hur de lägger upp sin text medan de i skolan är mer styrda av ”rätt och fel” och strävar efter en så ”korrekt” text som möjligt. Gymnasisternas attityder till sitt skrivande kan sammanfattas som att det på bloggen råder en ”det spelar inte så stor roll” - mentalitet, medan det i skolan måste vara ”korrekt” hela tiden. Nyckelord: Bloggar,

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)