Högskolestudenters motivation : Har självkänsla och locus of control någon betydelse?

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Författare: Frida Karlsson Kung; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Motivation är en viktig drivkraft för individers beteende. Den har betydelse för att handlingen såväl påbörjas som uppehålls. Forskning inom området har konstaterat att motivation uppkommer av både inre och yttre faktorer samt att en del handlingar är relativt omotiverade. Den hierarkiska modellen för inre och yttre motivation anger även att motivation förekommer på flera nivåer inom individen. Studien undersökte relationen mellan högskolestudenters kontextbundna motivation, globala självkänsla och generaliserade locus of control. Detta skedde utifrån tre frågeställningar med tillhörande hypoteser. Nittiotre studenter deltog genom att svara på en enkät som bestod av Rosenbergs Self-esteem scale, Rotters Internal-External scale samt Vallerands Academic motivation scale. Materialet undersöktes med korrelationer och regressionsanalyser. Studien resulterade i slutsatsen att studenternas självkänsla har betydelse för deras grad av amotivation, det vill säga avsaknad av motivation, men att deras LOC inte har betydelse för någon av motivationskategorierna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)