Elever och pedagogers syn på fysisk aktivitet i fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Vårt syfte med detta examensarbete är att undersöka vilket synsätt pedagoger och elever har på den fysiska aktiviteten i fritidshemmet. Vi undrar hur pedagoger och elever resonerar kring den fysiska aktiviteten och vad den kan bidra till gällande elevernas koncentrationsförmåga, kunskapsutveckling, rörelseförmåga samt hur miljön är utformad för att främja tillgång till elevers fysiska aktivitet i förhållande till ett genusperspektiv.För att kunna besvara ovanstående forskningsfrågor har vi utgått ifrån tidigare forskning samt empiriskt undersökningsmaterial. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer med både pedagoger och elever. Intervjuerna innehöll bland annat frågor som berör miljön, rörelsens betydelse, könsroller, rörelseanpassat material och tid till fysisk aktivitet.Resultatet visar att både eleverna och pedagogerna anser att en fysisk aktivitet är betydelsefull i fritidshemmet. Pedagogerna försöker lägga upp ett arbete i verksamheten där den fysiska aktiviteten synliggörs. Eleverna ser även skillnad gällande könsroller då både pojkar och flickor anser att pojkarna är mer fysiskt aktiva, men ser även att materialet är mest anpassat utifrån pojkars lek utomhus. Miljön är även betydelsefull för att kunna genomföra fysiska aktiviteter på fritidshemmet. Tyvärr har inte alltid fritidshemmet tillgång till en god fysisk miljö beroende på var skolan är belägen. Om skolan är belägen i stadsmiljö kan det bidra till begränsade ytor för eleverna att röra sig på utomhus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)