Arbetet med läsförståelsesvårigheter på gymnasiet : Kritiska moment, strategier och utvecklingsmöjligheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Författare: Vidén Carina; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna intervjustudiestudie var att undersöka hur fem svensklärare och tre specialpedagoger identifierar, arbetar utvecklande, och samarbetar kring elever med allmänna läsförståelsesvårigheter på gymnasial nivå. Därför undersöktes hur lärare och specialpedagoger menar att de vet att elever har läsförståelsesvårigheter, och även vilka kurskrav de ser som kritiska i förhållande till kurskraven i Svenska och Svenska som andra språk på gymnasiet. Studien visade att lärare och specialpedagoger ofta inte visste med säkerhet om elever hade läsförståelsesvårigheter. Antydan om läsförståelsesvårigheter fick pedagoger från screeningtester, elevers undvikandestrategier (fusk, plagiat, att elever inte fullföljde uppgifter), eller i att elever inte förstod uppgiftsinstruktioner. Pedagogerna såg elevers läsförståelseutveckling när elever fullföljde och lämnade in uppgifter, delvis klarade uppgifter, eller kunde identifiera essensen i texter. Pedagogerna kände sig ofta osäkra på hur de borde arbeta utvecklande med läsförståelse. Specialpedagogerna, och pedagogen med andraspråksbakgrund, upplevde sig däremot ha insikt i detta. Dessa pedagoger arbetade också mer styrt och handledde eleverna strukturerat i klassrummet i högre grad än andra pedagoger. Studien visade även att mycket av kursarbetet på gymnasiet (SVA, Svenska som andra språk, och SVE, Svenska) är styrt av kurskrav som prövar läsförståelse, och att detta ofta prövas skriftligt. Därmed blir de kurskrav som prövas genom textanalys, textsovring, PM-skrivande och uppsatsskrivandebearbetning, kritiska för att klara gymnasiekurser i både SVA- och SVE-kurser. Det blev även synligt i studien att specialpedagoger och pedagoger i mindre grad samarbetar didaktiskt och metodologiskt kring läsförståelseutveckling, vare sig med fokus på lärare, eller elever. En slutsats av studien är att ett andraaspråksperspektiv i undervisningen skulle gynna många elever i läsförståelsearbetet på gymnasiet, även SVE-elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)