Språkutveckling för nyanlända elever med hjälp av digitala verktyg

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få en inblick i hur arbetet kan ske i skolan för att främja nyanlända elevers språkutveckling med hjälp av digitala verktyg. Studiens frågeställningar lyder därmed: På vilket sätt kan digitala verktyg användas i språkundervisningen med nyanlända elever och i vilket syfte? Hur kan undervisningen med digitala verktyg organiseras för att ge möjlighet till socialt samspel och lärande? Vad kan det finnas för utmaningar med att arbeta språkutvecklande med hjälp av digitala verktyg? Detta examensarbete är en kvalitativ studie där fyra personer har intervjuats som arbetar på två mångkulturella skolor. I studien jämförs dessa personers tankar och synsätt och utifrån det har likheter och skillnader i det språkutvecklande arbetet med hjälp av digitala verktyg diskuterats. Studien utgår ifrån vad tidigare forskning har kommit fram till, men även vad övrig litteratur och styrdokument säger om det aktuella forskningsområdet, som sedan har kopplats till den insamlade empirin. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet på lärande. Mycket av den forskning och empiri som samlats in tyder på att språkutveckling med digitala verktyg och socialt samspel går hand i hand. Studiens resultat visar att digitala verktyg spelar en stor roll i det språkliga lärandet hos nyanlända elever och används flitigt i undervisningen. Syftet med att använda digitala verktyg i undervisningen har främst visat sig vara att utveckla elevernas språkliga förmåga genom att utveckla motivation, engagemang och lust att lära. Språkundervisningen med digitala verktyg är organiserad utifrån lektionens syfte, samt utifrån att skapa socialt samspel kring nyanlända elevers lärande. En utmaning i den digitaliserade språkundervisningen är att tekniken är oförutsägbar. En ytterligare utmaning blir även att inte låta digitala verktyg ta över undervisningen, utan snarare låta dem fungera som ett komplement för att främja och utveckla nyanlända elevers språkliga lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)