Att förebygga mobbning En studie om hur Norrskolan använder Friendsprogrammet i sitt anti-mobbningsarbete John

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Författare: John Brandt; Rebecca Viktorsson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur en skola i norra Sverige (årskurs 4-9) använder Friendsprogrammet i sitt anti-mobbningsarbete, med fokus på nätmobbning. Semi-strukturerade telefonintervjuer med en kvalitativ ansats har använts vid inhämtning av empiri. Skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling har även använts för att analysera skolans anti-mobbningsarbete. Resultatet visar att den deltagande skolan tillämpar Friendsprogrammet i kombination med tidigare arbetssätt i skolans anti-mobbningsarbete och att skolan har goda förutsättningar, utifrån dess kontextuella villkor, för ett effektivt anti-mobbningsarbete. Studien visar även att Friendsprogrammet kan bidra till struktur i anti-mobbningsarbetet vilket skapar förutsättningar för en hela-skolan-ansats. Studiens resultat påvisar också att skolan inte tillämpar särskilda strategier för att hantera mobbningen som sker på nätet. Slutligen anses det att fler studier behövs för att komplettera resultatet från föreliggande examensarbete, detta för att bidra med kunskap gällande hur olika skolors kontextuella förutsättningar sätter upp ramar för Friendsprogrammets effektivitet. Sådana studier kan bidra med information om vad i Friendsprogrammet som fungerar, för vem och under vilka villkor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)