Det du är kapabel att bli : En studie om hur dyslektiker upplever stigmatisering och svårigheter i skolan och arbetet

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Sociologi

Författare: Sara Bergström; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien ämnar undersöka hur individer med dyslexi upplever stigma och om diagnosen har påverkat deras karriärval. Mer specifikt handlar studien om vilka möjligheter och begränsningar respondenterna upplever i skolan och arbetet. Detta har gjorts genom att studera eventuella strategier samt former av hjälpmedel som dyslektikerna använder för att kunna anpassa sig till vårt textbaserade samhälle. Metoden som jag använder är teoretiskt grundad, en kvalitativ metod där jag förväntas vara förutsättningslös. Undersökningen genomfördes med intervjuer av sex dyslektiker som har arbetslivserfarenhet. I tidigare forskning har det blivit tydligt hur läs –och skrivkunnighet har betydelse för skola och arbetsliv, samt hur kreativitet och dyslexi är kopplat till varandra. Den teoretiska utgångspunkten i denna studie är Goffmans teori om stigmatisering. Resultatet visar att respondenterna känner sig stigmatiserade i skolan och på arbetet särskilt i skolan. Respondenterna har också lärt sig att använda olika strategier och hjälpmedel för att utföra olika arbetsuppgifter. Avsikten är att förstå på vilket sätt en dyslektiker stigmatiseras i skolan och arbetet samt hur en dyslektiker stöter på motstånd från samhället och känner sig tvingade att anpassa sig till rådande normer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)