Framtidens digitaliserade skola: En Studie av Lärares Möjligheter och Utmaningar

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Den svenska skolans vision är att år 2022 är året Sverige skall vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter (SKL2, 2017). Det har visat sig att digitala verktyg i sig inte ingjuter någon förändring, utan det är först när de digitala verktygen används med en genomtänkt pedagogik som man får positiva resultat (Riksdagsförvaltningen, 2016). En allmän missuppfattning är att IT-användning och digitalisering refereras till samma sak och det innebär att IT verktygen förblir en ersättning för de traditionella läroböckerna (Lantz-Andersson & Säljö, 2014). Syftet med studien är att förstå skillnaden mellan digitaliseringen av skolan och ITanvändningen i skolan, för att kunna förstå hur skolor idag arbetar med sina teknologiska förutsättningar för att kunna besvara: Vilka centrala möjligheter och utmaningar möter skolan i samband med digitaliseringen? Författarna till studien kan se att digitaliseringen är ett svårdefinierat begrepp som omfattar IT-användning, digitala verktyg, organisationsförändringar och metodutveckling. Det är implementationen av det teknologiska som möjliggör organisationsförändringar och nya arbetsmetoder. Studien har identifierat urvalet av verktyg och information, den digitala pedagogiken och lärarnas lärande som tre centrala områden i samband med digitaliseringen av skolan. Tidigare forskning som lyfter fram utmaningarna med digitaliseringen av skolan är ofta tunn och beskriven i generella termer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)