3:12-reglernas utveckling - från 70-talet till 2014

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: 3:12-reglerna kallas de särskilda fördelningsreglerna för beskattning av fåmansföretag. Problemet är att i Sverige finns en dual beskattning för fysiska personer, där inkomster antingen ska beskattas som kapitalinkomst eller som tjänsteinkomst. Utdelning från fåmansföretag hamnar emellan dessa två inkomstslag och det är 3:12-reglerna som avgör vad som ska utgöra vad. Dagens regler utgörs av definitionsregler för om ett företag är ett fåmansföretag, kvalificeringsregler och sedan utdelningsregler som sätter ett gränsbelopp om hur mycket kapitalbeskattad utdelning en delägare får ta ut. Gränsbeloppet räknas ut på två sätt, antingen med hjälp av en schablonregel eller med ett lönebaserat utrymme där hela företagets löneuttag utgör grund till gränsbeloppet. Uppsatsen syftar till att gå igenom utvecklingen av dessa regler och dess syften från 70-talet, när den första särskilda utredningen om fåmansföretag genomfördes, till vad som har lett till reglernas utformning idag och regeringens ändringsförslag inför 2014. 70-talet hade föranletts av en kraftig ökning fåmansföretag. Den då socialdemokratiska regeringen ville utreda huruvida det kunde bero på möjligheter att för ägare i fåmansföretag tillskansa sig skatteförmåner. Detta ansåg utredningen och regeringen vara fallet och stoppregler mot otillåtna transaktioner infördes. Det skattemässiga läget med fåmansföretag fortsatte att utredas. Till skattereformen i början av 1990-talet, när Sverige fick sitt duala skattesystem, infördes särskilda fördelningsregler för utdelning från fåmansföretag till ägare. Dessa fick kritik för att vara komplexa och för hämmande mot företagare. Synen på fåmansföretag ändrades till att bli mer positiv under 90-talet. Nya utredningar fick uppdraget att se över reglerna. Vid slutet av 90-talet och under första hälften av 00-talet gick åsikterna till att reglerna behövdes göras om för att gynna entreprenörskap, tillväxt, risktagande och anställning. När de nya reglerna kom 2006 inkluderades en ny schablondel och en ny lönebaserad del som gjorde regelsystemet klart mer gynnande, framförallt till att få fåmansföretag att anställa fler. 2013 lanserar Sveriges regering ett ändringsförslag med ytterligare ändringar av 3:12-reglerna. Detta har blivit föremål för en omfattande debatt under 2013. Många representanter ifrån näringslivet har ansett att de föreslagna förändringarna är i hämmande riktning mot företagande och entreprenörskap. Särskilt omdebatterat är ett förslag om ett kapitalandelskrav om 4 % för att få räkna med det lönebaserade utrymmet. 3:12-reglerna har genomgått flera förändringar och debatter. Genomgående har varit att särregler för beskattning av fåmansföretag behövs, då ägaren och bolaget ses som två skilda subjekt men ett reellt tvåpartsförhållande saknas. I och med att den svenska ekonomin och det politiska klimatet har förändrats har synen på fåmansföretag förändrats. I och med att synen på denna typ av företag har gått från att ses som ett skattesmitarmedel till en ekonomisk tillgång för Sverige och arbetsmarknaden har beskattningsreglerna blivit gynnsammare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)