Kommunikation vid förändring - hur fungerar det? En studie av intern kommunikation vid förvärv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Kommunikation vid förändring – hur fungerar det? En studie av intern kommunikation vid förvärv Författare: Berntsson, Carin. & Byhmer, Linda. & Falkenbäck, Sofie. Kurs: SMKK01 Kandidatuppsats, vårterminen 2010 Handledare: Bergmasth, Mikael. Nyckelord: Företagsförvärv, intern kommunikation, företagskultur, tyst kunskap, artikulerad kunskap, integrering. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur integreringen vid ett förvärv påverkar den framtida relationen mellan den nya ägaren och det uppköpta företaget. Vi vill även studera den interna kommunikationens roll och hur förvärvet påverkar medarbetarna på det förvärvade företaget. Frågeställningar: Hur påverkar förvärvets uppbyggnad och genomförande den fortsatta relationen mellan förvärvaren och det förvärvade företaget? Vilken roll får den interna kommunikationen efter förvärvet? På vilket sätt kan förvärv påverka medarbetare och deras kommunikation? Problemformulering:Tidigare forskning har inte fokuserat på medarbetarna och de interna processerna som sker vid företagsförvärv. Denna studie kommer att belysa vilka problem som kan uppstå vid förvärv för att sedan dyka ner i intern kommunikation och de delar som kan tänkas ingå under denna kontext. Studien kommer även att fokusera på alla involverade i processen, både chefer och medarbetare. Teori: I det teoretiska ramverket lyfter vi fram olika forskares syn på företagsförvärv, vad det innebär och vilka anledningar det kan finnas till att de genomförs. Därefter fokuserar teoriavsnittet på den interna kommunikationens roll vid ett företagsförvärv och de olika delar som kan ingå under detta ämne. Metod: Etnografiska metoder, både djupintervjuer och en deltagande observation. Slutsats: En väl fungerande kommunikationsprocess i samband med ett förvärv är extremt viktigt. Det är betydelsefullt eftersom integreringen mellan företagen beror på hur smidigt informationsutbytet sker, hur välvilligt eller inte medarbetarna ställer sig mot förvärvsprocessen och hur kunskapsutbytet mellan företagen behandlas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)