Lärandesituationer i förskolan - En undersökning om fem pedagogers beskrivningar om barns inflytande, delaktighet och lek

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar hur de arbetar med barns inflytande, delaktighet och lek för att skapa konstruktiva lärandesituationer i förskolan. Frågeställningar: • Vilka föreställningar har pedagogerna om barns inflytande och delaktighet? • Hur förhåller sig pedagogerna till barns lek? • På vilket sätt konkretiserar pedagogerna lärandesituationer? Teori: Fenomenografin som innefattar utvecklingspedagogiken. Metod: Undersökningen gjordes med en kvalitativ intervjumetod där jag intervjuade fem förskollärare, eftersom jag är intresserad av hur personerna som intervjuas upplever och tolkar händelser utifrån sina egna kunskaper och erfarenheter. Resultat: Pedagogerna anser att barnsyn är hur man ser på barnet, deras kompetenser, deras utveckling. Detta leder till ett förhållningssätt som är en direkt följd av vilken barnsyn man har. Barnet ses som en medmänniska med egna tankar, känslor och förmågor, de är kompetenta. Man lyssnar på barnet och har respekt för barnet. Pedagogerna sätter barnet i centrum, den pedagogiska praktiken och dess villkor ska formas och förändras för att passa barnet och inte tvärtom. Pedagogerna anser att barn skall ha ett stort inflytande och delaktighet i sin dagliga pedagogiska verksamhet. Barnet skall kunna ta aktiv del i det som händer och därigenom vara med och påverka. Barns delaktighet betyder inflytande, tillhörighet, engagemang, ansvar och makt och skall ses som ett samspel mellan barnet och dess sociala och fysiska omgivning. Inflytande är en mänsklig rättighet och ingår i skolans demokratiuppdrag och inflytande är en förutsättning för lärande. Det framkommer att pedagogerna anser att leken är mycket viktig för barns lärande, hur leken kan förstås i förhållande till lärandet. Lek och lärande går hand i hand. Pedagogerna använder sig av leken i lärandesituationerna. Man använde lekens funktion för att gestalta teman t.ex. temat skogen, naturen, djur, växter och hållbar utveckling. Pedagogerna fanns alltid som handledare, stöd i barnets lekar. Barnets fria lekar spelar en stor roll för barns fantasi, kreativitet och lust till samspel. Det sociala lärandet utvecklades i leken. Alla barn lär sig genom att leka.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)