Högläsning - bara sitta still och lyssna, eller? : En kvalitativ studie om hur fyra lärare i årskurs F-3 arbetar med högläsning i sin undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur fyra lärare i årskurs F – 3 använder högläsning i sin undervisning samt vilket syfte dessa lärare har med högläsning. Intervjuer har använts som datainsamlingsmetod. Resultatet visar att lärarna i studien har flera syften med att använda högläsning i klassrummet. Resultatet visar även att aktiviteter kopplade till högläsning används på olika sätt. Slutsatsen vi kan dra är att syftet med högläsning varierar och att samtliga lärare som deltog i studien använder aktiviteter i samband med högläsning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)