Effektivare produktion : Hur kan ett företag inom konfektionsbranschen minska sina genomloppstider?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna rapport omfattar en fallstudie på ett företag som producerar tryckta textiletiketter tillföretag inom textilbranschen. Företaget har idag vissa problem med ledtiden till kund. Därförvill de effektivisera produktionen och samtidigt skapa förutsättningar för en eventuellframtida expansion. Syftet med studien är således att finna metoder och verktyg som kananvändas för att förbättra materialflödet och förkorta genomloppstiden hos fallföretaget ochandra företag verksamma i liknande kontext.En produkts värde definieras normalt som det pris en kund är villig att betala för produkten.För ett tillverkande företag är det inte bara viktigt att producera rätt saker, d.v.s. produktersom marknaden efterfrågar, utan det är också viktigt att tillverka dessa produkter på “rätt sätt”genom att uppnå en så effektiv produktförädlingsprocess som möjligt. Förhållandet mellankundvärde och produktionskostnad är centralt för ett företags lönsamhet. Således är det viktigtatt som företag sträva efter att minimera de ineffektiviteter i produktionsprocessen som intetillför ökat värde till kunden.De empiriska studier som utfördes på fallföretaget kombinerat med den teoretiskareferensramen utgjorde kärnan för efterföljande analys och diskussion vilken användes för attbesvara syftet. Slutsatsen drogs att anpassade principer av Lean Production och Theory ofConstraints kan användas för att effektivisera materialflödet i den undersökta kontexten. Debesparingar som hade kunnat göras består främst av reducerat antal produkter i arbete.Därmed kan den totala genomloppstiden reduceras för produkterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)