Det gäller att "klicka" med eleven. En intervjuundersökning om undervisningsformer i ämnet sång på gymnasieskolans estetiska program.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Maria Pettersson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien uppmärksammar olika undervisningsformer för ämnet sång på gymnasieskolans estetiska program och problematiserar didaktiska konsekvenser. Syftet med studien var att i ljuset av sociokulturell lärandeteori, utveckla kunskap om konsekvenser av form för undervisning inom ämnet sång, sett till om den sker i grupp eller enskilt. Metoden omfattar semistrukturerade intervjuer med lärare inom ämnet sång på gymnasieskolans estetiska program. Resultatet visade att gruppdynamik, elevers återkoppling till varandra, kontinuitet och upprepning, enskild undervisning som stöd för gruppundervisning och dialog mellan lärare- elev samt elev- elev var betydelsefullt för elevens lärande. Vidare tyder resultatet på att lärare ser gruppundervisning som ett komplement till enskild undervisning. Tidigare forskning pekar på att ingen metod är bättre än den andra, och att gruppundervisning lär eleverna snabbare än enskild undervisning. Den berörda forskningen pekar på att många elever betraktar sin lärare i enskild undervisning, som en musikalisk, professionell rådgivare och förebild, och sätter ett högt värde på denna handledning. I gruppundervisning pekar tidigare forskning på att gruppundervisning spelar en stor roll i flera utbildningsgrupper, även om enskild undervisning verkar dominera.Utifrån studiens resultat är det inte möjligt att förorda enbart antingen enskild undervisning eller gruppundervisning: snarare torde en kombination av undervisningsformerna vara mest effektivt för att stödja elevers lärande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)