Effektiv förmedling av hållbara godstransporter på väg – Med fokus på kortdistanstransporter
Sammanfattning: Godstransporter på väg står för ungefär 7 % av Sveriges totala växthusgasutsläpp och godstransportarbetet förväntas öka med drygt 65 % till år 2040, delvis till följd av ökad globalisering. Enligt IPCC:s senaste rapport är transportsektorn ett prioriterat område för att begränsa miljöpåverkan och den statliga utredningen om fossilfri fordonstrafik pekar ut minskad användning av fossila bränslen och ökad transporteffektivitet som viktiga åtgärder för ändamålet. Som ett led i digitaliseringen har lastbilar under senare år försetts med uppkoppling vilket möjliggör insamling av information om hur fordonet används i kundledet. Med detta som utgångspunkt vill Scania, som en av de ledande lastbilstillverkarna, skapa hållbara transportlösningar tillsammans med sina kunder och kunders kunder – transportbolag och transportköpare. Denna studie undersöker marknaden för webbaserade transportförmedlingstjänster och hur tjänsten kan utvecklas för att på ett effektivt och hållbart sätt bidra till ökat värdeskapande. Tjänsten syftar till att förmedla transportuppdrag och bygger på en dubbelsidig affärsmodell vilket innebär att den riktar sitt värdeerbjudande mot två skilda kundsegment: transportköpare och transportbolag. Tjänsten bidrar till en förenklad interaktion mellan kundsegmenten och en bättre matchning mellan tillgång och efterfrågan vilket bidrar till ömsesidig tillväxt i kundsegmenten, något som brukar benämnas nätverkseffekter. Studien föreslår en utveckling av transportförmedlingstjänsten genom ett tillägg av tre komponenter i dess värdeerbjudande: utbildning, miljöberäkning och samarbete. Utbildning innebär en möjlighet till registrering av chaufförens utbildningar, certifikat och behörigheter i tjänsten vilket således ger chauffören ett mervärde och en möjlighet för tjänsten att förmedla specialiserade transportuppdrag. Miljöberäkning innebär att tjänsten erbjuder redovisning av CO2-utsläpp för varje specifikt kunduppdrag genom att samla in data om bränsleförbrukning, bränsleslag, fyllnadsgrad och körsträcka. Samarbete innebär att tjänsten automatiskt eller manuellt genererar samarbetsavtal som underlättar samarbete mellan kunder. Transportförmedlingstjänsten skulle ta rollen som en top-up-tjänst vilket innebär att kundsegmenten skulle använda tjänsten som ett sätt att fylla ut med uppdrag utöver sin ordinarie verksamhet. Ökad effektivitet och hållbarhet skulle uppnås genom att tjänsten bidrar till en ökad fyllnadsgrad i befintliga transporter, vilket möjliggörs genom en bättre matchning mellan gods och ledig kapacitet. Vidare skulle tjänsten bidra till ökad hållbarhet genom att utsläppsrelaterad kravställning ökar, till följd av att den redovisade miljöbelastningen ger goda förutsättningar till kravuppföljning. Miljöberäkningen förväntas också bidrar till att fler transportbolag väljer att utbilda sina chaufförer i förarträning. Detta eftersom de då utbildas till att sänka sin bränsleförbrukning och således de utsläpp som redovisas för transportköparen. Möjligheten för chaufförer att registrera utbildningar i transportförmedlingen gör att t.ex. genomförd förarträning kan vara ett krav från transportköparen, vilket ytterligare motiverar chaufförer att gå utbildningen. Värdena bidrar tillsammans till att positiva nätverkseffekter skapas mellan kundsegmenten genom att de ömsesidigt förstärker varandra tills dess att en eventuell mättnad uppstår i något av kundsegmenten.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)