Den magiska svampen : Stureplan som marknadsföringskanal

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Heidi Siik; Lukas Feuk; Carl Kronberg; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Stureplan i Stockholm har sedan länge betraktats som en symbol för Sveriges rika och berömda. Under senare tid har ett antal samarbeten mellan klädföretag och Stureplans aktörer uppmärksammats i media. Dessa företag har medvetet försökt associera sig till Stureplan som ett led i sin marknadsföring och för att bygga sina varumärken. Den här uppsatsen studerar hur klädföretag utnyttjar Stureplans icke-traditionella marknadsföringskanaler samt anledningarna därtill. Uppsatsens empiriska underlag härrör i första hand från fyra djupintervjuer med personer som i kraft av sina positioner inom klädföretag, kommunikationsbyråer eller restaurangbranschen har god insyn i den marknadsföring som bedrivs via Stureplan. Teoretisk förståelse för fenomenet skapas genom en översiktlig redogörelse för olika teorier rörande marknadsföringskanaler, varumärken och konsumtion. I den avslutande analysdelen jämförs detta teoretiska underlag med empirin, varigenom konstateras att klädföretag betraktar Stureplan som en marknadsföringskanal vars genomslagskraft möjliggör att initiera trender och nå ut till en bred massa. Företagens metoder är i hög grad osynliga för målgruppen och inkluderar huvudsakligen utdelning av gratisplagg till personer med särskilda attribut och med en hög grad av exponering i Stureplansmiljön eller i media. Internetsajter med Stureplansanknytning spelar en nyckelroll i sammanhanget. Uppsatsen påvisar sammanfattningsvis att Stureplan som marknadsföringskanal är att betrakta som slagkraftig, kostnadseffektiv och förhållandevis riskfri, men samtidigt begränsad till ett fåtal företag och branscher i fråga om lämplighet och räckvidd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)