När konsumenter till följd av den digitala utvecklingen kommer nära musiken : En studie om samskapande av värde mellan marknadsledande skivbolag i Sverige och konsumenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anna Westermark; Linnea Torstensson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att finna vilka motiv skivbolag i Sverige har för att låta konsumenter komma nära musiken. Mot bakgrund av att uttrycket “att låta konsumenter komma nära musiken” genom våra antaganden syftar till att belysa hur skivbolag arbetar för att bemöta och anpassa sig till konsumenters ökade inflytande över musikkonsumtion, konkretiseras syftet med tre frågeställningar. Med vårt resultat till hjälp ämnar vi att föra en diskussion där våra utvalda teoretiska antaganden kan ge en förklaring till vilka motiv skivbolag har för att låta konsumenter komma nära musiken. För att besvara vårt syfte har vi intervjuat respondenter hos de fyra marknadsledande skivbolagen i Sverige: Universal Music, Sony Music, EMI samt Warner Music. I resultatet fann vi att skivbolag har en rad olika bakomliggande motiv till uttrycket. Vi har beaktat att det existerar strategiska och medvetna motiv då det i grund och botten möjliggör att konsumenter enklare kan samskapa värde med skivbolagen. Genom att låta konsumenter komma nära musiken indikerar detta även på att konsumenten kommer nära skivbolaget och att de på så vis kan samskapa värde tillsammans. Vi fann här ett ekonomiskt incitament till uttrycket. Slutligen såg vi att utvecklingen inom tekniken och främst Internets framkomst har varit en viktig möjliggörande faktor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)