Förändringsarbete inom skolans organisation : – möjligheter och hinder ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att få kunskap om och förståelse för hur pedagoger upplever ett kommunalt förändringsarbete för tidiga insatser. Förändringsarbetet syftar till att minimera antalet elever som inte når målet för utbildningen. Studien har genomförts genom att kartlägga, beskriva och analysera pedagogernas upplevelser och erfarenheter, utifrån enkäter och intervjuer. Resultatet visar på ett förändringsarbete som kan beskrivas som toppstyrt och, på samtliga undersökta skolor, initierat av rektor. I resultatet framkommer att förändringsarbetet är mer förankrat bland specialpedagoger/lärare och rektorer än bland skolans övriga pedagoger. Resultaten visar även på de möjligheter och hinder som pedagogerna upplever i förändringsarbetet. De beskriver en vilja och motivation för att genomföra förändringsarbetet men också att de saknar tid och delaktighet. I det vidare förändringsarbetet önskar pedagogerna mer tid och större delaktighet genom kollegiala samtal, handledning och löpande information. Studien visar även hur den specialpedagogiska yrkesrollen kan användas mer effektivt i ett förändringsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)