Fler krav är lägre krav? : En analys av läroplansskiftets förändringar i musikämnets kursplan

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

Författare: Carl Årling; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med min uppsats är att uppmärksamma de skillnader i betyg inom musikämnet som inträffat sedan läroplansskiftet från Läroplan för det obligatoriska läroverket 1994 (Lpo94) till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11). Läroplanerna med tillhörande kursplaner är de dokument som lärare i Sverige använder till sin planering av undervisning samt till bedömning av elevers prestationer. Statistik från Skolverket visar att fler elever klarar av att få ett betyg i musikämnet med den nya läroplanen, den visar också att medelvärdet av betygspoängen har ökat. Med uppsatsen vill jag svara på hur elevens förutsättningar för ett godkänt betyg har förändrats samt vilka skillnader i läroplanerna som kan ha förbättrat statistiken kring musikämnet. I jämförelsen av kursplanerna finner jag att ordvalen som förklarar hur bra en elev ska ha utvecklat en färdighet kan motivera varför fler får ett godkänt betyg med Lgr11. Lpo94 använder "Kunna" till stor del där Lgr11 använder "viss" eller "till viss del". Lgr11 har ett centralt innehåll som definierar begrepp och instrument vilket ökat tydligheten i vad som ska undervisas. Kursplanen bygger vidare på tidigare kunskaper samt prioriterar de olika kunskaperna lika vid bedömning, det gör att elever kan få en bättre utbildning långsiktigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)