Självskattad aktivitetsbalans och arbetsrelaterad stress : hos universitetslärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva skattad förekomst av arbetsrelaterad stress och aktivitetsbalans hos universitetslärare. Metod: Uppsatsen hade en kvantitativ ansats och baserades på insamlat datamaterial från en enkätundersökning med självskattningsinstrumenten Work Stress Questionnaire (WSQ) och Occupational Balance Questionnaire (OBQ). Undersökningsgruppen var ett totalurval av all undervisande personal vid en institution på ett universitet i Sverige och totalt svarade 41 universitetslärare. Data analyserades explorativt och presenterades med deskriptiv statistik. Resultat: Deltagarna i studien skattade generellt en låg förekomst av arbetsrelaterad stress (utifrån WSQ) samt låg grad av aktivitetsbalans (utifrån OBQ). Vidare visade resultaten, gällande relation mellan arbetsrelaterad stress och aktivitetsbalans, att deltagare som skattat låg grad av aktivitetsbalans även skattat högre förekomst av arbetsrelaterad stress. Slutsats: Studien visade att deltagare som skattat en lägre aktivitetsbalans även skattat högre arbetsrelaterad stress inom kategorierna Konflikt mellan arbete och fritid, Upplevd stress pga. otydlig organisation och konflikter samt Upplevd stress pga. höga egna krav och engagemang vilket eventuellt indikerar att det kan finnas ett samband mellan låg aktivitetsbalans och hög arbetsrelaterad stress.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)