Näthandel eller fysisk butik? : En studie av studenters inköpsvanor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Olausson Oskar; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka faktorer som påverkar studenters val mellan att handla online eller i fysisk butik. I syftet ingick också att mer specifikt undersöka om studenters miljösyn påverkar detta val, samt om det finns några skillnader i köpbeteende mellan tre olika produktsegment (kläder/skor, hemelektronik, samt böcker och media). Studien grundar sig på ekonomisk nyttoteori som även tar hänsyn till osäkerhet samt förekomsten av sociala och personliga normer. Den konventionella nyttoteorin utvecklas med nya antaganden och teorier, så som transaktionskostnader, uppfattad risk, begränsad rationalitet och sociala normer. Genom en enkätundersökning samlades data in från ca 300 studenter på Luleå tekniska universitet, och svaren analyserades med hjälp av en s.k. ordered probit regression. Resultaten visade att studenternas miljösyn inte verkade ha någon effekt på deras val mellan att handla online eller i fysisk butik. Utöver det visade resultaten att de studenter som drivs till att handla online värdesätter ett lågt pris, fria returer, information om när/var/hur varan levereras och bra/hög kvalitet på produkten. De studenter som var mer benägna att handla i fysisk butik värdesatte i högre grad att känna/se på produkt i fysisk butik innan köp, att de tycker det är roligare att handla i fysisk butik, och att det upplevs säkrare att handla i fysisk butik. Skillnader i köpbeteenden observerades även mellan de tre produktsegmenten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)