Teambuilding – En diskursanalytisk studie av ett managementrecept

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur fenomenet teambuilding kommer till uttryck. Vi intresserar oss för hur den ideala människan i arbetslivet beskrivs och vilka samband som skapas mellan teambuilding som aktivitet och den ideala arbetstagaren. Vi går igenom hur aktuell forskningen kring teambuilding ser ut och hur kollektivt lärande uppstår. Därefter studerade vi teambuilding utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv som en managementtrend, ett organisationsrecept och en resande idé. Vi analyserar forskning kring teambuilding och hemsidor till organisationer som säljer eller förmedlar teambuildingtjänster. Vi analyserar även intervjuer med individer som själva deltagit i eller bedriver teambuilding. Med diskursanalys som verktyg försökte vi förstå och beskriva hur teambuilding konstrueras av olika aktörer i arbetslivet. Vi har funnit en dominerande teambuildingdiskurs i vilken de olika aktörerna framställer teambuilding som en rolig och framgångsrik metod att sammansvetsa grupper. Vi har även funnit en antidiskurs i vilken det förekommer stark kritik till den närmast religiösa övertygelsen om teambuilding som svaret på alla personalrelaterade frågor. Man ifrågasätter i antidiskursen huruvida teambuilding verkligen har förmågan att skapa det där sammansvetsade, effektiva teamet, om man överhuvudtaget kan mäta teambuildings effekt och hur långvarig effekten i så fall är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)