Designing for smartphone AR games

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Efter en tillfällig intresseminskning åren efter 2012, har AR nu nått en stadig takt av ökat intresse. Med smartphones som en ny plattform för AR applikationer, förflyttas forskningen till ett bredare fält och når en större användargrupp. Syftet med denna undersökningen är att bidra med kunskap i detta snabbväxande område, med fokus på interaktionsdesign för AR applikationer. Hur ser design strategierna ut i AR spel och om det finns några riktlinjer, hur används dem? En tvådelad innehållsanalys har genomförts som en del av denna uppsats. Första delen använder sig av ett kodsystem för att undersöka vilka av 16 utvalda designkategorier som finns i de testade spelen. 80 spel har analyserats, både på Android och iPhone. Den andra delen av innehållsanalysen är en djupanalys av tre spel med syfte att nå djupare kunskap. Pokemon GO, Stack it och Stack testades i denna delen och analyserades utifrån interaktionsdesignteorier. Denna uppsats har kommit till slutsatserna att likheter mellan de valda designstrategierna går att finna bland de testade spelen, småskaliga spel som använder SLAM har funnits vara det vanligaste och pekskärmen är det huvudsakliga interaktionssättet. De använda interaktionsdesignsteorierna som använts i andra testdelen har funnits vara användbara för att analysera mobila AR spel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)