Är tiden rätt? : En undersökning om utlovade undervisningstimmar jämfört med faktiska schemalagda timmar inom skolämnet teknik.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Författare: Sebastian Larsson; [2012]

Nyckelord: Teknik; timplan; schemaplanering; tidsplanering;

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning var att belysa grundskolors tidsplanering vad gällde teknikundervisning. Dvs. att ställa skolornas schemalagda tid mot den tid i teknik undervisning som timplanen utlovade eleverna. Metoden som använts var en kvantitativ insamlingsmetod i form av enkäter till elever och lärare i grundskolans senare år och observationer av deras tillhörande schemaplanering/tidsplanering för teknik. Resultatet visade att både elev och lärare uppfattar tiden som otillräcklig med den nationella timplanen som utgångspunkt. Slutsatserna dragna från denna undersökning är att teknik som skolämne åsidosätts om man frågar elev och lärare. En annan slutsats är att en liknande undersökning är svår att genomföra i skiftet mellan två läroplaner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)