En studie om konflikten mellan företags affärsstrategi och CSR-arbete i lågprishandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: En önskan om högre levnadsstandard har drivit på konsumtionstakten i Sverige. Hos företag ligger stort fokus på ökad tillväxt och högre lönsamhet där en del företag använder en lågprisstrategi för att vinna konkurrensandelar. Konsumtionens positiva samhällseffekter diskuteras gång på gång i media medan kritiken är begränsad och ofta hänvisar till miljön. För att minska på vårt ekologiska fotavtryck bör vi tillsammans konsumera mer hållbart. Fler företag implementerar CSR (Corporate Social Responsibility) i sina företagsstrategier där allt från global uppvärmning till arbetsförhållanden i leverantörsleden diskuteras för att företagens arbetssätt ska bli mer hållbart. Syftet med studien är att belysa de konflikter som finns mellan ett företags affärsstrategi och CSR-arbete och hur de praktiskt har gått tillväga för att hantera dessa. För att kunna besvara problemformuleringen har vi använt en explorativ forskningsansats med en fallstudie och en djupgående intervju. Vi har även använt sekundära källor i form av sociala medier och företagets hemsida till grund för den empiriska datainsamlingen. Den insamlade empirin har sedan analyserats utifrån teorier kring gröna strategier, intressenter, GRI (Global Reporting Initiative) legitimitet samt trade-offs för att hitta likheter och skillnader mot ett verkligt fall. Resultatet i studien visar att om företaget hade varit mer öppna kring de brister som finns inom CSR-arbetet hade de kunnat skapa ett mer trovärdigt CSR-arbete, vilket hade lett till att högre legitimitet skapats. Om inte företaget lyckas övertyga samhället att deras agerande är trovärdigt kommer inte konflikten mellan affärsstrategi och CSR-arbete kunna lösas. Trots att det studerade företaget gör flera ansträngningar för att bli en grönare organisation hamnar CSR-arbetet ibland i skymundan då de prioriterar att öka omsättningen framför ett allomfattande hållbart företagande. Detta får ses som ett trade-off mellan affärsstrategin och CSR-arbetet, de måste ibland välja bort CSR för att öka tillväxten inom företaget. Det finns en del paradoxer gällande CSR-arbetet och affärsstrategin men överlag har fallföretaget många pågående projekt som minskar företagets miljöpåverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)