Attityder hos vårdpersonal inom sluten- och öppenvården till personer med schizofreni : En litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Schizofreni är den allvarligaste formen av psykossjukdomar. Tidigare forskning har visat att personer med schizofreni upplever stigmatisering från vårdpersonal och allmänheten. En bidragande orsak till negativa attityder hos vårdpersonal och allmänheten är brist på kunskap om sjukdomen. Syfte: Syftet med föreliggande litteraturstudie var att beskriva attityder hos vårdpersonal inom sluten- och öppenvården till personer med schizofreni samt att beskriva valda artiklars design. Metod: Studien har en deskriptiv design och innehåller både kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga artiklar. Totalt har 13 stycken artiklar inkluderats i föreliggande studie. Resultat: Resultatet i föreliggande litteraturstudie visade att det finns både negativa och positiva attityder gentemot personer med schizofreni hos vårdpersonal inom sluten- och öppenvården. Negativa attityder som framkom var att vårdpersonal ansåg att personer med schizofreni var farliga och oförutsägbara, positiva attityder hos vårdpersonalen yttrade sig i social acceptans. Inom slutenvården hade majoriteten av vårdpersonalen negativa attityder medan personalen i öppenvården hade mer positiva attityder gentemot personer med schizofreni. Resultatet visade även att vårdpersonal som var äldre och hade mer erfarenhet av personer med schizofreni hade mer positiva attityder. I föreliggande studie hade tre av de inkluderade artiklarna kvasi-experimentell design och resterande tio inkluderade artiklar hade icke-experimentell design. Slutsats: Negativa attityder till personer med schizofreni förekommer både inom sluten- och öppenvården. Genom att uppmärksamma negativa attityder genom olika undersökningar har det visat sig att kunskapen ökar och att attityder går att förändra. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)