Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Matilda Ivarsson; [2015]

Nyckelord: Förskola; konflikthantering; konflikt; kommunikati;

Sammanfattning: AbstractI det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering,vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem.Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar medkonflikter och konflikthantering, för att jämföra deras strategier med den litteratur ochforskning som finns om ämnet utifrån ett sociokulturellt och relationellt perspektiv.Förskolans läroplan Skolverket (010) belyser att det är arbetslagets uppgift att finnas somstöd i konflikter och lära barn att behandla varandra med respekt, och det vi har undersökt ärhur yrkesverksamma besvarar våra intervjufrågor om konflikthantering. För att undersökadetta valde vi att göra standardiserade strukturerade intervjuer med sex utbildade förskolläraremed olika lång beprövad erfarenhet. Förskollärarna hade inte diskuterat begreppet iarbetslaget och få hade gjort det med barngruppen, men de såg alla konflikter somutvecklande och lärorika. Alla intervjuade förskollärare uttryckte vikten av att lyssna på barn ien konflikt för att barnen ska känna sig hörda och respekterade. De använde sig av medvetnastrategier när en konflikt uppstod, såsom medling där de ställde frågor till barnen för att fådem att prata om konflikten. Forskningen inom området är omfattande men det visade sig attfå av de intervjuade hade fått någon utbildning inom ämnet, varken underförskollärarutbildningen eller efter. Det finns mycket lite möjligheter för fortbildning inomämnet vilket vi anser är negativt för den pedagogiska utvecklingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)