Ämnesintegration : En studie med utgångspunkt i de Samhällsorienterande ämnena

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka vilken uppfattning pedagoger som undervisar inom grundskolans senare års samhällsorienterande ämnen har kring begreppet ämnesintegration, samt på vilket sätt och i vilken omfattning ämnesintegrerad undervisning kan ske. Metoden för denna kvalitativa undersökning är semistrukturerade samtalsintervjuer; i vilka informanterna fick beskriva sin syn på begreppet ämnesintegration samt förmedla i vilken omfattning, samt hur, de arbetar. Detta ställdes mot den teori som presenteras i denna studie; litteratur med beröringspunkten ämnesintegration, samt de läroplaner och kursplaner för samhällsorienterade ämnena där ämnesintegration finns som ett begrepp. Det framgår i litteraturen att ämnesintegrationen är grundläggande för elevernas förståelse och står inte i motpol till ämnesbunden undervisning. Pedagogerna är positivt inställda till att arbeta ämnesintegrerat och gör det gärna; men är ämnesintegration det som verkligen sker? Resultatet visar på ett begrepp med ett flertal definitioner, där det finns ett flertal olika uppfattningar om hur, när och i vilken omfattning det passar att arbeta på detta sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)