Elevers prestationer och attityder inom matematikämnet efter införandet av Singaporemodellen – utifrån ett lärarperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: PISA- och TIMMS-undersökningar visar att Sveriges resultat ligger under medelsnittet. Singapore däremot är ett ledande land kunskapsmässigt inom matematikämnet och har varit det under flera års tid. Singaporemodellen är en ny modell som kom till Sverige år 2015 och som är baserad på Singapores matematikkursplan. Syftet med studien är, att utifrån ett lärarperspektiv, undersöka om elevers attityder gentemot matematikämnet och elevers prestationer inom matematikämnet förändrats efter införandet av Singaporemodellen i matematikklassrummet och i så fall hur. Studien är baserad på semistrukturerade intervjuer och observationer av sex stycken matematiklärare, som undervisar på låg- och mellanstadiet, från södra och mellersta Sverige. Lärarna har utifrån sina egna uppfattningar svarat på frågor gällande elevernas prestationer och attityder gentemot matematikämnet. Resultatet i studien visar att elevers attityder gentemot matematikämnet förändrats efter införandet av Singaporemodellen i både positiv och negativ bemärkelse. Resultatet visar även att elevers prestationer inom matematikämnet har förändrats i positiv bemärkelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)