”Världen runt från din soffa” : En kvalitativ studie om virtuell verklighet inom turismmarknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Turismvetenskap

Sammanfattning: Teknologiska innovationer är i ständig utveckling. Detta öppnar upp nya möjligheter för diverse branscher att utveckla sig och stärka sitt varumärke. Under de senaste åren har virtuell verklighetsteknik varit en av de snabbast framväxande teknologierna. Med anledning av detta har tekniken uppmärksammas av flera branscher. Virtuell verklighetsteknik anses vara väldigt effektivt när det kommer till produktion av upplevelser. Turismbranschen är en bransch som huvudsakligen grundar sig på upplevelser och erfarenheter. Därför är det av intresse att undersöka den eventuella kopplingen mellan turismbranschen och VR-teknik. I denna uppsats presenteras en kvalitativ studie om virtuell verklighet inom turismmarknadsföring. Denna studie strävar efter att ta reda på vilka effekter applicering av VR-teknik inom turism kan skapa, samt undersöka svar om virtuell verklighetsteknik kan anses vara ett verktyg för marknadsföringen av en destination. Studien visar att flera svenska researrangörer har visat stor intresse för denna sorts teknik samt ser virtuell verklighetsteknik som ett verktyg för PR, kommunikation och marknadsföring. Dock anses denna teknik vara en osäker investering för att generera pengar i gengäld, delvis på grund av att tekniken är relativt ny på marknaden men också att det saknas kompetens hos användarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)