Påverkar informationen aktiekursen? -En studie om finansiella rapporter, pressmeddelanden, rubriker samt analytikertips

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Kristian Persson; Andreas Ryberg; [2010-06-09]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Den ekonomiska rapporteringen och vilken påverkan den har på aktiekursen är ett omdebatterat område. I den ekonomiska världen cirkulerar olika teorier och undersökningar med olika resultat och förklaringar till vad som egentligen påverkar. Till skillnad från tidigare forskning ämnar uppsatsen att skapa en helhetsbild av informationens påverkan. Problemformulering: Påverkar företagens finansiella rapporter och pressmeddelanden aktiekursen? - Utgör analytikers rekommendationer ett bidrag till aktiekursens rörelse? - Understödjer medias rubriker effekten? Syfte: Syftet är att undersöka relationen mellan företagsinformation och aktiers volatilitet. Uppsatsen vill även lyfta fram media och analytikers roll i det hela och om deras medverkan har inflytande över bolagens aktiekurser. Avgränsningar: Undersökningen omfattar de 29 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Aktiekursens rörelse förklaras genom att studera företagens ekonomiska rapportering, analytikertips samt artiklar i media som offentliggjorts under tidsperioden 19 Januari 2010 till 30 April 2010. Metod: Regressionsanalys används för att undersöka hur aktiekursen påverkas av information. Resultatet av undersökningen har analyserats utifrån uppsatsens teoretiska referensram. Resultat och slutsatser: Resultatet påvisar att analytikers köp-, sälj och behållrekommendationer har inverkan på aktiekursen och därmed följer aktörerna på kapitalmarknaden analytikernas tips. Studien fastslår även ett statistiskt samband mellan kvartalsrapporten och förändringar i aktiekursen. Förslag till fortsatt forskning: En undersökning som omfattar anomalier på den svenska aktiemarknaden och om det därmed finns någon optimal tidpunkt att släppa information vore intressant. Även en undersökning kring signaleringseffekten i utdelningar kan vara givande. Vidare så vore det intressant att undersöka om det har skett några förändringar av informationens påverkan med tiden och studera åt vilket håll utvecklingen är på väg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)