Lätt väger tungt - Debatten rörande det dolda sockrets påverkan på konsumentens val av livsmedel

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Fetma och övervikt i samhället ökar trots en växande medvetenhet om hälsa. Introduktionen av lightprodukter har fått konsumenten att välja produkt efter fetthalt och därmed har de fått i sig en stor mängd socker som ofta tillsätts lightprodukter för att bibehålla den goda smaken. Dagens debatt om dolt socker i livsmedel har kommit att uppmärksamma konsumenten om faran med ett ökat sockerintag. Med de många hälsolarm som idag utfärdas kan det vara svårt för konsumenten att ta åt sig innebörden av alla. Dock verkar sockerdebatten ha fått fäste i konsumentens medvetande. Utöver kännedom om debatten, vilka konsumenter har påverkats och på vilket sätt? Syftet med uppsatsen är att kartlägga konsumentens beteende vid val av yoghurt. Vidare önskas undersöka huruvida konsumenten anser sig ha förändrat sitt beteende genom att se om och hur konsumentens inställning till socker i produkter har påverkat inköpsbeteendet. Syftet är även att undersöka om det går att urskilja mönster hos de konsumenter som har förändrat sitt beteende. Undersökningen har gjorts ur ett hermeneutiskt synsätt med intentionen att beskriva och tolka konsumentbeteende vid val av yoghurt. För att få en djupare förståelse för fenomenet utfördes ett antal djupintervjuer. En enkätundersökning grundades i intervjuerna och syftade till att ge bredd åt undersökningen och se på fenomenet ur ett större perspektiv. Yoghurt har gått från att vara en låginvolverad produkt till att vara en mer involverande låginvolverad produkt. Män och kvinnor har tagit till sig sockerdebatten på olika sätt, detsamma gäller för grupper med olika sysselsättning. En grov indelning har gjorts av respondenterna i höginvolverade, låginvolverade och medelinvolverade grupper, beroende på deras grad av involvering i debatten om dolt socker i livsmedel. Klara mönster går att urskilja mellan grupperna gällande hälsomedvetenhet, träning, ålder och sysselsättning, vilket resulterar i olika val av produkt för olika grupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)