En studie av spårbarhetssystem i modeindustrin

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Allmänheten har blivit mer uppmärksammad vad gäller miljörelaterade frågor och ställer högre krav på företag att arbeta för en hållbar utveckling. Generellt sett har företagen utformade riktlinjer vad gäller arbetsmiljö och arbetsvillkor men sämre insyn i produktionens miljöpåverkan. Samtidigt som medvetenheten om miljöproblemen ökar, ökar konsumtionen av billiga kläder, så kallad ”fast fashion” konsumtion. Detta är inte förenligt med en hållbar utveckling då textilindustrin kräver stora mängder energi, råmaterial och kemikalieutsläpp. Ett svar på komplexiteten modebranschen ställs inför är att kommunicera på ett transparent sätt och på så sätt ta kontrollen över sina produktionskedjor. Ämnet för uppsatsen grundas i problematiken för modeföretag som arbetar med CSR och vill kommunicera detta genom spårbarhetssystem. Ett system som sammanställer information från aktörer i en lång och komplex produktionskedja är inte helt oproblematiska. Modeföretaget Kuyichi använde tidigare ett spårbarhetsystem och har därför varit föremål för denna fallstudie. Undersökningen är av kvalitativ karaktär, där intervjupersoner på företag och organisationer valdes efter expertis inom området. Materialet har analyserats efter aspekterna strategi, risk management, organisationens kultur och transparens. Efter empiriinsamlingen kunde slutsatsen att hållbara modeföretag arbetar med spårbarhetssystem för att kunna kommunicera sitt CSR- arbete och på så sätt få konkurrenskraftiga fördelar. Om förutsättningarna för systemet uppfylls innebär det ökad kontroll och därmed ökad hållbarhet i produktionskedjan. Genom ärlig och transparent kommunikation kan företaget stärka sin trovärdighet men även utbilda konsumenten om produktens påverkan på människor och miljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)