Samspelets lärprocesser : -   Genererandet och hindrandet av lärandeprocesser mellan anställda i en lean-organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Tidigare studier har visat att både ledaren och den psykosociala arbetsmiljön inverkar på lärandet. I denna studie kommer dessa faktorer att studeras tillsammans genom en undersökning hur samspelet mellan de anställda inom en organisation påverkar lärandet. Vilka lärandeprocesser genereras och vilka hindras. Studien har utgått från grundad teori som forskningsansats och det empiriska materialet har samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Resultaten från studien visar att det är flera faktorer som samverkar och påverkar genererandet och hindrandet av lärandeprocesser i samspelet mellan de anställda. En betydelsefull faktor i genererandet av lärandeprocesser inom den studerade organisationen är att informanterna uppger att det är ett öppet arbetsklimat. Med ett öppet arbetsklimat avses ett klimat där informanterna upplever att de kan ställa vilka frågor de vill till vem som helst inom organisationen och där de anställda också är hjälpsamma gentemot varandra. Studien visar även att samarbete och strukturerade arbetsmetoder är viktiga pusselbitar som både kan skapa och hindra lärandeprocesser. Ledaren har också en möjlighet att bidra till att generera lärandeprocesser genom att bland annat vara delaktig, tillgodose medarbetarnas önskemål om kompetensutveckling, ge dem utmanande arbetsuppgifter samt agera stödjande och coachande. Ledaren hindrar lärandeprocesser genom att inte vara delaktig i medarbetarnas vardagliga arbete eller genom att underlåta att ge dem adekvat feedback.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)