Stress i skolan - ungdomars upplevelser och tankar kring stress i skolan

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och syfteI en rapport från Barnombudsmannen, Stress i barns och ungas vardag (003) går att läsa att en av de vanligastefrågorna som barn och ungdomar tar upp när de berättar vad de tycker att beslutsfattare och andra vuxna skaarbeta med är stress.Vårt syfte med arbetet är att se hur elever upplever stress i skolan och vad skolan kan göra för att motverka detta.MetodEn kvalitativ metod i form av gruppintervjuer användes. Informanterna bestod av elever från en 7-9 skola Totalthar femton elever fördelade på tre grupper intervjuats. Vi använde oss av halvstrukturerade frågor, vilket gavinformanterna möjlighet för att utveckla sina svar.ResultatVad innebär stress?För eleverna innebar stress främst tidspress som att skynda sig och att bli klar i tid.Upplever elever stress i skolan?Två av de tre grupperna menade att de upplevde en hel del stress i skolan. Deras svar var lätta att dela in i olikakategorier vilka är: skolarbete, kamrater, lärare, betyg, raster och skolmiljön.Hur påverkas elevers inlärning av stress?Inlärningen kunde påverkas positivt om stressen inte blev allt för stor, om stressen var positiv. Däremot menadeeleverna att de blev trötta och okoncentrerade av stress och därmed var det svårare att lära sig. Flera av elevernahade dessutom skolk som ett sätt att hantera sin stress.Vad kan skolan göra för att minska elevers stress?Elevernas förslag till förbättring hadlade om att bättre fördela prov under terminen eller minska antalet. De ansågatt ett mysrum skulle kunna hjälpa dem slappna av och påpekade behovet av hjälplärare så att de kunde känna attdet fanns hjälp att tillgå om det behövdes.Betydelse för läraryrketArbetet kan göra oss uppmärksamma på i hur stor utsträckning stress påverkar elevers vardag och vad vi somlärare kan göra för att minska denna. Det visar för oss hur viktigt det är med elevinflytande och att vi ser tillvarje individ när vi lägger upp arbetet och anpassar det utifrån var och ens förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)