Kul på rasten - Upplevelse av delaktighet i lek i skolgårdsmiljö hos barn med Juvenil Idiopatisk Artrit

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Juvenil Idiopatisk Artrit, JIA, är en sjukdom vars fysiska symptom kan försena utvecklingen av barnets grovmotorik, vilket kan hindra barnets integration i den sociala och fysiska miljön. Skolgården är den kontext där barnet ofta leker och där fysisk och social utveckling sker. I lek med andra barn ges barnet möjlighet till upplevelse av delaktighet, vilket är av grundläggande betydelse för god hälsa. Studiens syfte var att undersöka hur barn med JIA upplever delaktighet i lek i skolgårdsmiljö. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer där undersökningsgruppen bestod av fyra barn i åldern nio till 13 år. Resultatet visade att barnen upplevde delaktighet men också att de upplevde att de inte var delaktiga. Det framkom flera orsaker till att barnen kunde känna att de inte var delaktiga i lek i skolgårdsmiljö, såsom smärta, utanförskap och skolans regler om utevistelse. Upplevelse av delaktighet främjades av förståelse från andra och av gemensamma intressen. Skolgårdens utformning är viktig för att ge barnet möjlighet till lek och delaktighet, det är även av största vikt att skolpersonalen får information om barnets situation och speciella behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)