"Det blir roligare, desto mer jag läser" : En kvalitativ studie om elevers attityd och självtillit gentemot läsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka elevers attityd till läsning och deras självtillit till läsning. I vår studie har vi även undersökt detta utifrån ett könsperspektiv och undersökt om det finns någon skillnad mellan de olika könen i fråga om attityd till läsning i samband med deras självtillit. Med läsning avses i denna studie skönlitterär läsning. Då böcker benämns handlar det i första hand om skönlitterära böcker. För att besvara frågeställningarna har vi valt intervju som metod, vi har intervjuat  tio stycken 10-åringar, där hälften är flickor och hälften är pojkar. Tanken med att intervjua elever istället för till exempelvis genomföra enkäter är att kunna föra ett djupare resonemang med de intervjuade vilket så fallet inte hade varit fallet med enkäter. Därefter har vi analyserat intervjusvaren utifrån en tematisk analysmetod. Resultatet visade en övervägande positiv attityd till läsning hos eleverna, samt att pojkar har en mer positiv attityd till läsning än vad flickor har. Dessutom finns det en könsskillnad i resonemang kring attityd och självtillit där pojkarna ser svårare texter mer som en utmaning medan flickorna upplever att de blir ineffektiva och att det då blir tråkigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)