Ditt problem är mitt problem – en kvalitativ studie om socialarbetares

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Isabelle Brinkåker; [2011-08-18]

Nyckelord: Handledning; processhandledning; grupphandledning;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka vad handledning för socialarbetarna har för funktion, det vill säga vad målet är med att ha handledning och vad innefattar handledning inom socialt arbete, men också om vad socialarbetarna själva önskar få ut av sin handledning och om de är nöjda med den handledning som de får idag. Jag har valt att ta reda på om socialarbetarna upplever sig ha nytta av sin handledning och om de anser sig bli stöttade i deras klientärenden och deras mående med att jobba professionellt med andra människors problematik genom handledningen. Även handledarens roll och uppgift i handledningen är också något jag valt att kort behandla och ta upp i min uppsats. Detta syfte uppfyller jag genom att besvara mina frågeställningar: • Vad för funktion fyller handledning för socialarbetare enligt teoretikerna? • Vilka funktioner borde handledning fylla enligt socialarbetarna? • Vad anser socialarbetarna om handledning i grupp? För att få svar på dessa frågeställningar så intervjuade jag sex socialarbetare från Göteborg som vid dessa intervjutillfällen fick regelbunden handledning. Jag intervjuade personal från tre olika enheter: ett boende inom funktionshindersektorn, ett socialkontor samt en utförarenhet inom socialtjänsten. Jag använde mig av en basaltutformad intervjuguide vid intervjuerna och ställde följdfrågor beroende på innehållet i informantens svar. Jag intervjuade också en av dessa verksamheters handledare. Därefter placerade jag alla svar utifrån diverse teman som jag ställde upp med utgångspunkt från mina intervjufrågor och analyserade sedan dessa temans innehåll utifrån de teoretiska perspektiv och tidigare forskning som jag funnit vara mest lämpliga. De teoretiska perspektiven innefattar främst definitioner av begrepp kring diverse handledningsinriktningar och varianter som framförts av olika författare. Forskningen kring mitt tema som jag funnit kommer från en undersökning som gjordes i Göteborg 1981 samt genom två kandidatuppsatsers undersökningar. Handledning är av vikt för personer som jobbar inom socialt arbete, menar både teoretikerna och mina informanter. Handledningens funktion bör innefatta diverse stöd och hjälp av både handledare och kollegor för att kunna orka med det som upplevs vara ett tungt ansvar att ta hand om de klienter man möter. Handledningsmötena ska fungera som en hjälp till att bearbeta händelser och situationer som uppstår och även tolka dessa situationer. Tuffa situationer kräver handledning för att minska den psykiska påfrestningen som socialarbetare tvingas att möta och bära. Handledningen ska vara en avlastning. Både informanterna och teoretikerna anser att handledning behövs för att ”smörja verktyget” och detta så kallade verktyg eller instrument är just vad teoretikerna och socialarbetarna i min uppsats anser socialarbetare är - både yrkesjaget och personjaget. Den handledde ska få möjlighet att lära sig förstå processer och skeenden inklusive sitt eget agerande i behandlingssituationen genom handledarens expertis och processinriktad handledning. Genom handledning önskar den handledde en utveckling av sin profession inom socialt arbete, men även utveckla sin professionella yrkesidentitet. Handledning ska finnas till för både socialarbetaren och personen som är socialarbetaren. Anledningen till att grupphandledning är av främsta intresset är för att man samarbetar med sina kollegor om gemensamma klienter. Det är arbetsgruppen som är själva teamet och det är teamet som tillsammans med gemensamma klienter ska verka för att verksamheten ska fungera och kunna ge klienterna det bästa stödet. I gruppen kan man diskutera yrkesskickligheter och kompetensutveckling ihop med kollegorna och genom detta kan man ta vara på varandras reflektioner som bidrar till en professionell utveckling. De socialarbetare jag intervjuat upplever sig ha nytta av sin handledning och därmed får de även en möjlighet till att bli stöttade i deras klientärenden och deras mående med att jobba med andra människors problem. Socialarbetare vill ha handledning och man ska få handledning om man jobbar med människor. Socialarbetarens uppgift är att bära och för att man ska orka med att bara vidare så måste man få lämna ifrån sig detta tunga. Socialarbetare har fått sina jobb för att orka med och det gör de lättare med hjälp av handledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)