Den nya kokboken? : En kvalitativ studie om sociala medier och dess påverkan på konsumenter
Sammanfattning: Sociala medier och framför allt Instagram har kommit att få en mer betydande roll i det vardagliga livet där vi interagerar och delar gemensamma intressen med varandra. Att ta bilder på mat och dela dem med varandra har blivit ett av de vanligaste objekten som läggs upp på sociala medier, varför gör folk det? Uppsatsens syfte är att ta reda på hur sociala medier används i vardagen hos personer i åldrarna 36-45 år som lever i barnfamiljer och hur detta påverkar vad de lagar för mat. Vid inhämtning av data användes fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer som kompletterades med metoden scroll-along. Där författaren gick igenom informanternas digitala miljö för att få en bättre förståelse för deras vardagliga användande. Resultatet i studien visade på att sociala medier användes av deltagarna för att inhämta inspiration och recept samtidigt som detta sällan ledde till att dem ändrade sina måltidsbeteenden och rätter de valde att tillaga mer än temporärt. Kokbokens användning i medelinkomstfamiljerna var begränsad vilket ledde till ifall inhämtande av recept från sociala medier och matbloggar är den nya kokboken. Detta kunde inte fastställas i denna studie då mer studier behövs inom ämnet och är någonting för framtida forskning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)