Sjukvårdens kommunikativa kulturkrock : En kvantitativ studie om uppfattad organisationskultur inom slutenvården i Värmlands läns landsting

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Organisationskultur är något som är komplext och svårdefinierat men som likväl har en betydelsefull roll. I nuvarande situation befinner sig sjukvården i en dragkamp mellan olika kulturer då det är en hierarkisk struktur, som idag kräver ett externt, ekonomiskt tänkt och som arbetar för att ge patienter ett värdigt möte. Samtidigt finns det stress för personalen i form av personalbrist medan cheferna har tryck från politiker och strama budgetar. Syftet med studien är att empiriskt undersöka om uppfattningen av en kultur inom slutenvården i Värmlands läns landsting, kan skilja sig beroende på hierarkisk position. I studiens syfte ingår också att identifiera och analysera de kommunikativa faktorer som bidrar till att kulturen skulle kunna uppfattas olika. Studiens huvudsakliga frågeställning är “I vilken utsträckning påverkar en anställds hierarkiska position dennes uppfattning om organisationskulturen?” följt av ”Vilken relation har den interna kommunikationen till den/de rådande uppfattningarna?”. Studiens analytiska ramverk har baserats på tidigare forskning och inom branschen väletablerade teorier för att definiera en viss typ av kultur inom en organisation, bland annat används ramverket för konkurrerande värderingar (Competing Values Framework) med vilken studien definierar de olika kulturerna inom organisationen genom dimensioner och kluster. För att besvara studiens frågeställningar har en enkätundersökning tillämpats. En totalundersökning gjordes på populationen som dock fick en bristande svarsfrekvens. Resultaten indikerade att en tydlig hierarkisk kultur uppfattas inom organisationen. Däremot fanns stora önskemål om att styra den mot en mer familjär kultur men att fortfarande behålla de hierarkiska strukturerna. Cheferna ansåg att deras ledarskap karaktäriseras av hjälpsamhet och uppmuntran till deltagande, vilket dock inte var något som uppfattades av någon annan inom organisationen. Detta beror med stor sannolikhet på den enkelriktade kommunikationen som går igenom en hierarkisk kommunikationsmodell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)