Rekrytering - en fallstudie av rekrytering i besöksnäringen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Huvudtes: Hur kan det komma sig att de flesta företag inom besöksnäringen väljer att rekrytera internt? Frågeställning: Inom besöksnäringen är den externa rekryteringen av chefspositioner begränsad: - Varför föredrar företagen inom besöksnäringen att rekrytera internt? Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och i vilken utsträckning företag i besöksnäringen rekryterar. Vi vill även belysa hur denna process går till och vilka faktorer som avgör hur företagen väljer att rekrytera. Metod: För att uppfylla vårt syfte med uppsatsen har vi gjort litteraturstudier inom rekryteringsbranschen, personalhantering, organisation och ledarskap. För att få en bredd förståelse för hur det fungerar och ser ut i besöksnäringen började vi vårt uppsatsarbete med att göra en förstudie med företag från branschen. Vidare har vi utfört en fallstudie på Hotell & Reseverket för att få djupare förståelse för hur rekrytering processen kan se ut. Våra djupintervjuer gjordes med tre av oss utvalda branschrepresentanter. Därefter kopplade vi teorier till vårt empiriska material för att utifrån detta försöka besvara vår frågeställning. Slutsatser: Trenden inom besöksnäringen ser vi kommer att gå från trögrörlig organisationsform med tradition och stora karriärmöjligheter för personalen i företaget. Idag står erfarenhet av branschen i fokus och krav på akademisk utbildning finns inte i någon större utsträckning. Dagens snabba utveckling driver företagen att efterfråga en annan form av kompetens där utbildning är i fokus. Vi ser ett ökat behov av extern rekrytering främst för att få in kompetent och utbildad personal, detta för att företagen ska kunna vara konkurrenskraftiga på marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)